facebook

logo

Aby schudnąć trzeba

Dobrze jeść

Co jeść przed i po treningu

 

Zastanawiacie się często czy węglowodany przed i po treningu naprawdę wpływają na budowę mięśni, kiedy faktem jest, że węglowodany w szczególności szybkoprzyswajalne podwyższają poziom cukru we krwi, a tym samym wzmagają uczucie głodu. Poza tym nie wystarczy tylko budować mięśnie, trzeba również spalać tłuszcz.

 

Jak myślicie, czy węglowodany przed i po treningu do tego się przyczyniają? Węglowodanowy kick w postaci makaronu, banana czy owsianki aby dać radę biegać, dźwigać ciężary czy grać w piłkę nożną. Co jest prawdą, a co jest mitem. Wyobraźcie sobie taki scenariusz: przed intensywnym treningiem spożywacie węglowodany o wartości 1000 kalori. Aby spalić taką ilość kalorii potrzebny jest niebywały wysiłek, co jest dużym obciążeniem dla organizmu.

Zastanawialiście się kiedyś ile kalorii dziennie produkuje organizm i jakie ich zasoby mogą magazynować mięśnie za nim kalorie zaczną się odkładać wokół jamy brzusznej? Coś się nie zgadza, kiedy ludzie biegają i jeżdżą na rowerach jak zwariowani, a tłuszczowa oponka wciąż odznacza się pod koszulką.

Ciekawi?

 

Co to jest ładowanie węglowodanami czyli superkompensacja glikogenu?

 

Pewnie jako dziecko trenowaliście nożną piłkę, biegi, tenis czy inny sport najmniej 5 razy w tygodniu. Ile paczek makaronu poszło i co Wam to dało? Pewnie nic ale zaraz do tego dojdziemy.

Ładowanie węglowodanami jak niektórzy myślą polega na dostarczeniu mięśniom jak najwięcej kalorii. Wszystko się zgadza. Każdy wysiłek wymaga odpowiedniej ilości kalorii, ale powstaje problem. Mięśnie nie są przystosowane do magazynowania nadmiaru energii. Średnio mięśnie magazynują 2000 kcal co pozwala na przebiegnięcie około 20 km w średnim tempie. Gratulacje. I co dalej!

Myślicie, że cukier jest Wam potrzebny aby pobić jedynie nowy rekord. Nikt nie pomyśli spontanicznie, że właściwie byłoby mądrzej, zdrowiej i efektywniej wykorzystać około 100000 kcal, które są zmagazynowane w tłuszczowej tkance… Ale my wciąż rozmawiamy o węglowodanach! Wniosek, Ładowanie węglowodanami prowadzi do superkompesacji glikogenu aby móc trenować na najwyższych obrotach tak długo jak to tylko możliwe.

 

Ile glikogenu produkuje ludzki organizm?

 

Uwaga nadchodzi czas prawdy. Pewnie wszyscy, którzy opychają się węglowodanami w to nie uwierzą…Prawda jest taka, że ludzki organizm potrzebuje węglowodany, a na dodatek produkuje je samodzielnie. Prawdą więc nie jest, że aby przeżyć ciężki fizyczny wysiłek musicie mu je dostarczyć.

 

Każdego dnia Wasz organizm produkuje 600 kcal, które są składowane w mięśniach. Jeśli trenujecie np. spinning przez 45 - 60 minut, zależy od szczęście czy spalicie 600 900 kcal. Czy Wasze mięśnie pozbyły się kalorii i przestały wykonywać pracę? Nie! Trzeba je koniecznie doładować? Tak i nie, a wszystko zależy od sytuacji. Jeśli Wasza dieta oparta jest jedynie na węglowodanach dojdziecie szybko do wniosku, że Wasze spalanie tłuszczu jest dalekie od ideału, a pociąg do słodkiego czyli tak zwane ssanie tyko się zwiększa. Jeśli macie zamiar intensywnie trenować kilka dni w tygodni, absolutnie musicie dostarczyć organizmowi energii ale w postaci wysokoenergetycznych produktów jak kwasów tłuszczowych i wolno przyswajalnych węglowodanów z dużą przewagą błonnika. Te z kolei pomogą organizmowi zachować równowagę i produkować glikogen bezpośrednio z tłuszczowej tkanki. Przekonacie się o tym jeśli tylko zastosujecie zmiay w codziennej diecie.

 

Jaki morał na przyszłość?

 

Po pierwsze ładowanie wyłącznie węglowodanami mija się z celem. Węglowodany ulegają szybkiej przemianie materii, dostarczają dużo energii, której organizm ludzki nie nadąża zużyć. Węglowodany zatrzymują wodę w organizmie, przez co następuje wzrost wagi. Wciąż wiele osób uważa, że lepiej jeść więcej węglowodanów niż tłuszczy, a że ktoś dźwiga parę kilogramów za dużo to tylko przyczyna braku ruchu. Nieprawda. Poza tym wiele osób nie wie, że nadmierne spożycie węglowodanów powoduje, że ludzki organizm, osłabiony ciężkim fizycznym wysiłkiem jest bardziej podatny na choroby i różnego rodzaju zapalenia.

Zapamiętaj! Białko i kwasy tłuszczowe są najlepszym źródłem pożywienia.

Dołącz do nas Dodaj przepis konkurs 

Najpolularniejsze przepisy