facebook

logo

Aby schudnąć trzeba

Dobrze jeść

Jaja to super jedzenie!

 
Jajka to najzdrowsze pożywienie i żródło najczystszego białka. Badania naukowe wskazują, że spożycie jaj przyczynia się jedynie do podniesienia poziomu HDL cholesterolu, a więc dobrego choelsterolu, więc stwierdzenie, że jaja są niezdrowe to mit.

 

Czas obalić mity na temat jaj! Wiele osób uważa, że jajko a właściwie żółtko zawiera dużo tłuszczu przez co podnosi poziom cholesterolu we krwi, który jak wiadomo jest bardzo szkodliwy dla organizmu. W ludzkim organizmie występują dwa rodzaje cholesterolu zły cholesterol zwany LDL – cholesterolem i ”dobry choelsterol” zwany HDL cholesterolem. LDL cholesterol jest produkowany w wątrobie, uwolniony do krwi może zalegać w naczyniach krwionośnych. Aby temu zapobiec organizm produkuje HDL cholesterol, który transportuje zły cholesterol z powrotem do wątroby, gdzie ulega on rozkładowi, a następnie jest usuwany z organizmu.

Badania naukowe wskazują, że spożycie jaj przyczynia się jedynie do podniesienia poziomu HDL cholesterolu, a więc dobrego choelsterolu, więc stwierdzenie, że jaja są niezdrowe to mit.

Jaja są bardzo bogate w substancje odżywcze, których największa koncentracja przypada właśnie na żółtko. W żółtku znajdują się prawie wszystkie witaminy. Jedyna witamina, której jajko nie zawiera to witamina C.

 

Wysokiej jakości białko i cenne suplementy witaminy B12 -niezbędne składniki odżywcze, których niedostatek lub całkowity brak w produktach roślinnych , oznacza, że​​ jajko jest doskonałym dodatkiem do ścisłej diety wegetariańskiej . Witamina B12 jest magazynowana w organiźmie i wykorzystywana według potrzeb, dlatego dieta pozbawiona jaj, a oparta jedynie na produktach pochodzenia roślinnego, może doprowadzić do szybkiego wykończenia zasobów witaminy B12 i jej niedoboru.

Inną ważną witaminą, którą zawiera jajko jest witamina D. Rośliny nie wytwarzają witaminy D, a ludzki organizm produkuje witaminę D pod wpływem słońca. Przy naszym klimacie należy więc dostarczyć organizmowi witaminę D z pokarmem. nie produkują Witaminy D jest pozbawiony albo w produktach roślinnych , ale może być wytwarzany w skórze w okresie letnim i przechowywano w dół. Odżywczych w jaj selen, żelazo, ryboflawiny i jodu zazwyczaj występuje w produktach roślinnych, jednak również w małych ilościach.

 

Selen (Se) , magnez ( Mg) , potas ( K) i niacyna (witamina B3 ) również znajdują się w białku ale ich największe stężenie występuje w żółtku. Jaja zawierają dwa razy więcej tłuszczów nienasyconych niż tłuszczy nienasyconych . Do nienasyconych tłuszczów zalicza się tu niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu kwasy tłuszczowe. Tłuszcz zawarty w żółtku funkcjonuje jako rozpuszczalnik dla wielu witamin, w tym witaminy A , witamin z grupy B, witaminy D, E i K oraz minerałów takich jak żelazo (Fe) i jod (I).

Jedno duże jajko zawiera aż 6,9 grama białka. Białko pochodzące z jajka jest najczyściejszym białkiemi wchłanianie przez ludzki organizm w 90 procentach. Żadne inne białko ma tak wysoką wartość spożywczą!

 

Jedno jajko na śniadanie to około 86 kcal, niewiele w porównaniu z wysoką wartością odżywczą jajka. Większość odchudzających diet zawiera jaja. Obecność białka i tłuszczy powoduje, że jajko syci długo. Będąc na diecie odchudzającej wskazane jest jedzenie produktów o wysokiej wartości energetycznej. Jaja na pewno do nich należą. 

Dołącz do nas Dodaj przepis konkurs 

Najpolularniejsze przepisy