facebook

logo

Aby schudnąć trzeba

Dobrze jeść

Hormon wzrost a odchudzanie

Hormon wzrostu (GH) na ogół wiąże się z przyrostem masy ciała i wzrostem, niż pozytywnym wpływem na spalanie tkanki tłuszczowej. Okazuje się, że hormon wzrostu podczas postu zwiększa lipolizę i hamuje wydzielanie insuliny. Czy okresowy post przyczynia się do przyrostu tkanki mięśniowej, odchudza i odmładza organizm poprzez uwalnianie hormonu wzrostu?

 

Co się dzieje w organizmie podczas postu?

 

Fizjologia świadomej głodówki to fascynujące zjawisko. Glukoza i tłuszcz do główne źródła energii. Jeśli organizmowi zaczyna brakować energii -glukozy to zaczyna spalać tłuszcz. Jest to normalna kolej rzeczy. Głodówka prowadzi nie tylko do redukcji kalorii ale również wpływa korzystnie na wydzielanie hormonów. Obniża poziom poziom insuliny. Zwiększa wydzielanie noradrenaliny, kortyzolu i hormonu wzrostu. Są to hormony regulujące metabolizm. Ponieważ organizm głoduje hormony te mają za zadanie utrzymanie glukozy na stałym poziomie jak i zwiększenie spalania tłuszczu.

 

Hormon wzrostu

 

Jednym z ważnych czynników działającym pośrednio na wydzielanie GH jest glykemia. Hiperglikemia hamuje, a hipoglikemia nasila wydzielanie hormonu. Hormon wzrostu działa na organizm w sposób bezpośredni i pośredni. Do działania bezpośredniego należy funkcje metaboliczne, a więc wzmożenie procesu lipolizy w tkance tłuszczowej, zmniejszenie zużycia glukozy i zwiększenie glikemii. Pośrednie funkcje hormonu wzrostu objawiają się działaniami wzrostowymi i anabolicznymi. GH po wydzieleniu ulega szybkiej przemianie m.in. w IGF-1 czyli insulinopodobnego czynnika wzrostu. U zdrowego człowieka IGF-1 pobudza rozmnażanie komórek, przytost kości na grubość i długość. IGF-1 reguluje także zwrotne wydzielanie hormonu wzrostu (negativ feedback).

Hormon wzrostu (GH) jest produkowany przez przysadkę mózgową i wpływa na prawidłowy rozwój dzieci i młodzieży jak również dorosłych. Niedobór hormonu wzrostu u dorosłych, powoduje przyrost tkanki tłuszczowej, zanik mięśni i osteoporozę. Hormon wzrostu trafia do wątroby, gdzie ulega przekształceniu na szereg innych czynników wzrostu jak IGF-1 (insulinopodobny czynnik wzrostu, jak 1). IGF -1 jest związany z wysokimi poziomami insuliny. Należy jednak zwrócić uwagę, że hormony są uwalniane w organizmie poprzez krótkie impulsy. Jest to naturalna ochrona organizmu przed insulinoodpornością.Największe wydzielanie hormonu wzrostu przypada na okres dojrzewania, następnie stopniowo maleje z wiekiem. GH zostaje uwalniany podczas snu. Razem z kortyzolem i adrenaliną podnosi poziom glukozy we krwi poprzez rozkład glikogenu, a więc bez zaangażowania insuliny. Hormony te są produkowane nad samym ranem aby przygotować organizm do nowego dnia. Uzyskany zastrzyk energii sprawia, że człowiek budzi się wypoczęty z uczuciem sytości. Dlatego mówiąc, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia mija się z prawdą. Czy czujecie głód rano zaraz po przebudzeniu.? Nawet jeśli minęło dwanaście godzin od ostatniego posiłku to uczucie sytości jest wciąż odczuwalne. Organizm spala zmagazynowane zasoby energii.

Hormon wzrostu zwiększa przyrost mięśni. Mięśnie podtrzymują szkielet ale również są odpowiedzialne za przemianę materii w organizmie. Charakterystyczne jest to, że aktywność hormonu wzrasta podczas okresowych postów. Od dłuższego czasu wiadomo, że u osób z wysoką nadwagą stężenie GH jest o wiele niższe niż u osób z normalną wagą. Wydzielanie hormonu co prawda zmniejsza się z wiekiem ale u kobiet jest ono pozytywnie stymulowane przez ostrogeny. Testosteron u mężczyzn nie ma takiej funkcji, dlatego poziom GH u mężczyzn znacznie maleje w porównaniu do kobiet.

Naukowcy od dłuższego czasu prowadzą badania nad kontrolowanym spalaniem tłuszczu za pomocą hormonu wzrostu i treningu. Nowym odkryciem okazały się okresowe posty – głodówki, które zwiększają wydzielanie GH i jednocześnie spalanie tłuszczu. Prowadzi to naturalnie do podwyższenia stężenia wolnych kwasów tłuszczowych w osoczu krwi.

 

Hormon wzrostu w okresowym poście

 

Podczas okresowego postu wzrasta stężenie GH we krwi, co z kolei podtrzymuje procesy budowy mięśni. Mięśnie niemal wyłącznie są odpowiedzialne za przemianę materii w organizmie. W konsekwencji hormon wzrostu wspomaga spalanie podczas okresowej głodówki, a tym samym zapobiega degradacji mięśni.

Wiele osób twierdzi, że poszczenie hamuje utratę tłuszczu i wagi. Jest to nieprawdą. Podczas okresowej głodówki, a mowa tutaj o dwóch dniach lub jedzenie o określonych porach, GH utrzymuje cukier na stałym poziomie i reguluje wydzielanie insuliny. Można to łatwo osiągnąć, ponieważ organizm podczas krótkotrwałych postów jest zaprogramowany na spalanie zasobów tkanki tłuszczowej. Popyt na cukier maleje, więc i poziom glukozy we krwi utrzymuje się na stałym poziomie.

Należy również zwrócić uwagę, że okresowe posty nie wywołują tego samego efektu co odchudzanie jojo czy niskokaloryczne diety. Długotrwałe zmniejszenie kalorii w codziennej diecie prowadzi do obniżenia przemiany materii (PPM – podstawowa przemiana materii). Oczywiście na początku takiej diety organizm reaguje podobnie jak w okresowym poście. Po jakimś czasie jednak dochodzi do obniżenia metabolizmu, ponieważ organizm poprzez deficyt kaloryczny przestawia się na oszczędzanie zasobów energii. Dlatego odchudzające się w ten sposób osoby znowu szybko tyją, kiedy rezygnują z ścisłej diety. Okresowy post nie wywołuje takiego efektu.

 

Okresowe posty zmniejszają zapotrzebowanie na insulinę

 

Okresowe posty znacznie zmniejszają zapotrzebowanie na insulinę. Wydzielanie insuliny jest spowodowane podwyższonym poziomem cukru (glukozy) we krwi. Im więcej i częściej się je tym większe jest wydzielanie insuliny. Podwyższony poziom insuliny sprawia, że organizm zaczyna magazynować substancje odżywcze w postaci tkanki tłuszczowej zamiast je normalnie spalać.

Wiele diet opiera się na deficycie kalorycznym lub zaleca jeść kilka małych posiłków w ciągu dnia. Dlatego nie mają one takiego efektu jak okresowe głodówki. Wręcz odwrotnie! Te diety prowadzą do krótkotrwałych rezultatów. W chwili przejścia na normalną dietę następuje przyrost wagi z nawiązką! Jest to bardzo proste do zrozumienia.

 

Okresowe posty a dieta LCHF

 

Okresowe posty powiązane z dietą LCHF wywołują niesamowity efekt. Dieta LCHF drastycznie ogranicza jedzenie węglowodanów, a zwiększa konsumpcję tłuszczów. Ideą LCHF jest obniżenia poziomu insuliny podobnie jak okresowej głodówki. Stosowanie diety podczas postu praktycznie nie wywołuje uczucia głodu jak to jest w przypadku diety niskotłuszczowej czy nawet diety bogatej w węglowodany wolno przyswajane.

Okresowe posty można stosować bez ryzyka, że znowu się przytyje. Jest to jakby przypomnienie, że przecież są niewykorzystane zapasy energii. Zmniejszenie kalorii do 500 dziennie dla kobiet i 600 dla mężczyzn dwa razy w tygodniu prowadzi do efektywnego spalania tłuszczu nagromadzonego w tkance tłuszczowej. Ideą zdrowego odchudzania jest bez wątpienia efektywne spalanie tkanki tłuszczowej.

 

Zobacz: nośniki energii,dieta LCHF

 

Dołącz do nas Dodaj przepis konkurs 

Najpolularniejsze przepisy