facebook

logo

Aby schudnąć trzeba

Dobrze jeść

Spalanie

Wskaźnik BMI (Body Mass Index)

BMI to wskaźnik masy ciała.  BMI to bardzo prosty wskaźnik i w niektórych przypadkach
jest niedokładny. U osób z nadmiernie rozbudowanymi mięśniami sugeruje nadwagę.

  • - 18 to niedowaga (spowodowana np. intensywnym wzrostem, chorobami i lub nieprawidfiowym odchudzaniem)
  • 18 - 25 to wartość prawidłowa
  • 25 - 30 to nadwaga
  • 30 - ... to otyłość

 

Wskaźnik WHR (Waist-Hip Ratio)

Jeżeli wskażnik BMI przekracza wartość 25, wskaźnik WHR pozwala określić rodzaj otyłości  lub predyspozycje odkładania tkanki tłuszczowej.  Wyróżnia się dwa rodzaje otyłości: otyłość androidalna  czyli brzuszna, znana jako jabłko i gynoidalna czyli udowo-pośladkowa zwana też gruszką. Kalkulator WHR dokonuje pomiaru dzieląc obwód w talii przez obwód w biodrach (obie wartości wyrażone w centymetrach). Wartość WHR powyżej 0,8 u kobiet i 1,o u mężczyzn to otyłość jabłko Wartości poniżej 0,8 u kobiet i 1,0 u mężczyzn świadczą o otyłości udowo-pośladkowej to otyłość gruszka. Obliczanie wagi według Lorenza (podlinkowane) – do obliczenie wagi według wzoru Lorenza wymagany jest  wzrost minimum 150 cm.

 

Wskaźnik PPM (podstawowa przemiana materii) określa minimalne

zapotrzebowanie organizmu na  kalorie, niezbędne do podtrzymania podstawowych procesów  witalnych jak krążenie krwi, oddychanie, utrzymanie temperatury ciała, trawienie, wzrost i  odnowa komórek itp. PPM zwykle stanowi 66 do 75% dziennego kalorycznego zapotrzebowania. Wartość PPM powinno się przestrzegać podczas odchudzania, np. jeśli wartość PPM wynosi 1225 kcal, a osoba spożywa 1900 kcal dziennie i chce schudnąć to powinna ograniczyć ilość kalorii nie mniej niż do 1225 kcal dziennie. Zejście poniżej graniczy z głodzeniem i prowadzi do zaburzeń podstawowych procesów witalnych w organiźmie. Wpływ na PPM mają:

  • płeć
  • wiek
  • waga i wzrost
  • stan fizjologiczny
  • stan zdrowia i odżywienia
  • aktywność niektórych hormonów
  • czynniki genetyczne
  • Obliczanie PPM
  • Płeć
  • Wiek
  • Waga

 

CPM  (całkowita przemiana materii) oznacza ilość kalorii pokrywająca

całkowite, dobowe zapotrzebowanie energetyczne organizmu. Współczynnik ten uwzględnia zarówno wydatki energetyczne na podstawowe procesy życiowe jak i na codzienną  aktywność organizmu. Obliczanie CPM za pomocą poniższego wzoru

PPM (kcal) dla kobiet = 655,0955 + 9,5634 x waga (kg) + 1,8496 x wzrost (cm) - 4,6756 x wiek

PPM (kcal) dla mężczyzn = 66,4730 + 13,7516 x waga (kg) + 5,033 x wzrost (cm) - 6,7550 x wiek CPM ) oblicza się przy pomocy wzoru Harrisa – Benedicta i w zależności od prowadzonego trybu życia. Abonanent wybiera tryb życia wpisuje płeć, wagę (kg),wzrost (m), wiek.

Kalkulator oblicza dzienne zapotrzebowanie na kalorie czyli CPM.

 

  • Nieaktywny tryb życia (brak ćwiczeń, siedząca praca) :PPM x 1,2
  • Mało aktywny tryb życia (lekkie  ćwiczenia, sprzątanie w domu): PPM x 1,375
  • Umiarkowanie aktywny tryb życia (ćwiczenia 3-5 razy w tygodniu): PPM x 1,55
  • Aktywny tryb życia (ćwiczenia 6-7 razy w tygodniu): PPM x 1,725
  • Bardzo aktywny tryb życia (codzienne ćwiczenia i praca fizyczna):  PPM x 1,9

 

 

 

Dołącz do nas Dodaj przepis konkurs 

Najpolularniejsze przepisy